Kringavond 20 februari 2014

HOOGEVEEN - Hollandscheveld heeft een prachtige geschiedenis. Dat bleek gisteren tijdens kringavond van de Historische Kring Hoogeveen in theater De Tamboer. Hollandschevelder Bertus ten Caat vertelde over de geschiedenis van 'zijn' dorp en liet foto's zien uit de jaren '50 en '60. Het unieke daaraan: de foto's zijn in kleur.

Door Henriëtte Meppelink.

Hollandscheveld heeft een bijzondere plek in het hart van Bertus ten Caat. Hij groeide er op en woont er nu nog steeds. Toen hij op de foto's van de Hollandschevelder Visser stuitte wist hij dat de foto's uniek waren. ,,Visser was één van de weinigen met een camera in het dorp. Er bestaan wel veel zwartwitfoto's uit die tijd, maar in kleur? Niet dat ik weet. Ik heb ze toen samen met Visser bekeken. Het was een zenuwachtige man. Hij was toen net zo zenuwachtig als ik nu ben", vertelt Ten Caat lachend. ,,Toen ik daar een keer was, liet hij een doos met dia's op de grond vallen. De foto's vind ik prachtig. Het is alsof ik terugga in de tijd, toen ik klein was en onder de modder thuiskwam na het spelen in de Doorsnijding."

Als je een echte Drent bent, praat je ook zo. ,,Het onderwerp van de avond is Hollandscheveld en daarom ga ik ook Drents praten vanavond. Mensen die het niet kunnen verstaan, moeten dat in de pauze maar tegen me zeggen. Maar ik denk dat het geen probleem is. Ze zeggen toch altijd: de wijzen komen uit het Oosten, dus jullie verstaan allemaal wel plat Drents", grapt Ten Caat.
De zaal zit bomvol en bij elke foto klinkt er geroezemoes uit de zaal. Er komt van alles voorbij: foto's van café Mol, foto's van de 31ste Wijk en ook de verschillende zandwijkjes komen voorbij. ,,Het Hoekje is recht. Weten jullie waarom het Het Hoekje heet? Omdat ze het kanaal niet verder wilden graven en ze een hoek gingen maken in het kanaal. Best apart, want het Rechtuit heeft wel een bocht", vertelt Ten Caat. De Hollandschevelder weet alles van het dorp.

Wie er gewoond heeft en welke huizen waar stonden. ,,Dit was het huis van de familie Boertien. De dominee moest daar een keer heen. Hij werd midden in de nacht gebeld dat er iemand ziek was, maar er was niemand thuis. Dat vond hij heel vreemd. De dominee vertelde het als een soort spookverhaal en het heeft zelfs in tijdschrift De Spiegel gestaan. Na dertig jaar biechtte een van de mannen die in het complot zat de boel op. Ze hadden zo'n hekel aan de dominee dat ze hem in de wieke naast het huis hadden willen gooien. Dat durfden ze uiteindelijk toch niet. 'Hij had verschillende engelen op zijn schouder zitten' zeiden ze."
Ook laat Ten Caat verschillende films zien die zijn gemaakt in de jaren '50 en '60. Wie deze kringavond heeft meegemaakt, en dat zijn nogal wat mensen, rijdt de volgende keer toch anders door het dorp heen. Waarschijnlijk met alle bijzondere kiekjes en filmpjes van Ten Caat in zijn of haar achterhoofd.

De volgende kringavond wordt gehouden op 15 mei in theater De Tamboer. Dan wordt de algemene ledenvergadering gehouden en vertelt Lucas Zomer over Veemarkt en busboeren.

Iemand meenemen?
In principe is de kringavond alleen voor leden van de Historische Kring Hoogeveen. Toch is er nu afgesproken dat iemand die geen lid is een keer mee mag.