Woonarken / Schepen
Wonen op het water.
Wonen op het water kwam vooral in zwang na de Tweede Wereldoorlog, toen er grote woningnood was. Veel mensen zagen in afgedankte schepen een goede en goedkope mogelijkheid om woonruimte in te maken. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw was de toevloed het grootst. Tegenwoordig is het niet meer de goedkoopste woonvorm, maar het comfort aan boord van deze drijvende huizen laat daarentegen vaak weinig te wensen over.
Types.
Woonboten zijn te onderscheiden in drie types:
1. Het type woonschip: Een oud binnenvaartuig waar de laadruimte is verbouwd tot woonruimte. Veel van deze schepen zijn gebouwd vanaf de twintiger jaren van de vorige eeuw en ze zijn meestal van ijzer.
2. Een woonvaartuig: Dit is een woonboot die gebouwd is op de romp van een oud binnenvaartschip of dekschuit. Bij deze is de luikenkap en het stuurhuis geheel vervangen door een opbouw. Deze had de bijnaam “schark”: schuit van onderen en ark van boven.
3. De woonaak: Dit type is zo ontworpen dat het niet kan varen; het is een drijvend huis.
Deze aken zijn gebouwd op rechthoekige bakken, vroeger van staal en beton. De opbouw van aken is vaak van staal, maar woonaken in steden zoals Amsterdam worden ook wel gemetseld.
Ligplaatsen.
Enkele ligplaatsen in Hoogeveen waren:
- Het Griendtsveenkanaal;
- Het Wolfsboskanaal;
- 't Noord en diverse wijken daaraan grenzend;
- zijwijk van de Alteveerstraat, waar vroeger scheepswerf Rijnvis was;
De gemeente Hoogeveen heeft op een gegeven moment bepaald dat de woonboten moesten verdwijnen, anders dan in de grote steden waar nu nog woonboten liggen. Daar zijn ze nog beeldbepalend rondom de grachtengordel.
Klik hier voor de lijst van woonarken/schepen.