Skip to main content

Kringavond ‘Varen door Drenthe en aanleggen in Hoogeveen’


Op donderdag 14 november 2019 was het weer een mooie kringavond.

Albert Wolting, ooit uitgeroepen tot scheepvaartkoning van Hoogeveen, nam ons deze avond mee in het scheepvaartgebeuren in Drenthe en in het bijzonder over de rol van Hoogeveen.

Vanuit Friesland, Groningen, Overijssel en Duitsland kan je naar Drenthe varen.
Op deze avond voeren we via het Noord -Willemskanaal Drenthe binnen. We lieten ons langzaam afzakken naar Hoogeveen. Onderweg kwamen we interessante wetenswaardigheden tegen. In Hoogeveen kregen we beelden te zien van het vervoer over water, toen en nu. Ook de scheepswerven kregen aandacht.

De oudste foto van een scheepswerf was van Blanken aan Het Haagje. Hij is gestopt in 1915. Het laatste schip dat hij bouwde is nooit te water gelaten. Het was van Duinkerken. Hij woonde wel op het schip, maar op het droge.

Aan de Willemskade was een kleine werf van Botter. Hier werden onder andere grote roeiboten gemaakt.

Scheepswerf Rijnvis was op de Alteveerstraat. Rijnvis had in Groningen geleerd hoe je ijzeren schepen kon bouwen. Dit deed hij samen met Eikelboom. Na een paar jaar gingen de heren uit elkaar en begon Rijnvis de werf Eureka aan de Willemskade. Later ging Rijnvis terug naar de Alteveerstraat. In 1951 is hij gestopt. Voorheen had hij ook een transportbedrijf met vrachtwagens. Hiermee was hij al voor de oorlog gestart. In 1948 verkocht hij dit bedrijf aan Klaas Hartman.

De werf van Scholten, later Bouwmeester en Mager, was de laatste scheepswerf in Hoogeveen, gelegen op Het Haagje nabij het Omkanaal (Kanaalweg). Deze is gesloten in 1965. Op deze werf is het eerste stalen schip gebouwd, in 1922. Het kreeg de naam ‘De Eersteling’. Later is dit schip verlengd.

Na de pauze ging de vaartocht naar Amsterdam.

Via Zwartsluis ging men naar de Zuiderzee. De gemeente Zwolle wou graag dat de zeeschepen daar konden komen. Daarom werd er een strekdam aangelegd, het Zwolsche Diep. De schippers moesten hiervan de kosten betalen, maar ze hadden geen belang bij dit diep. Ze konden door de strekdam niet goed keren. De vereniging Schuttevaer is toen opgericht.
Na Zwartsluis was het eiland Schokland het enige punt met een haven waar de schippers, bij slecht weer, konden wachten tot het weer goed genoeg was om de Zuiderzee over te varen. Van Schokland naar Amsterdam was ongeveer 50 km. Het was een hele kunst om veilig de Zuiderzee over te steken vanwege de vele ondieptes. Veel houten schepen zijn hier gezonken. Je moest niet in een rechte lijn, maar zigzaggend naar Amsterdam varen.

Drentse Praam.
De stichting Drentse Praam werkt aan plannen voor een Historisch Scheepvaartcentrum in Hoogeveen. Ze wil graag een werf in Hoogeveen om te laten zien hoe schepen vroeger gebouwd werden. Verder willen ze graag een expositieruimte hebben en oude ambachten laten zien. Ze zoeken samenwerking met scholen om er een leer-/werkproject van te maken. Een mogelijke locatie is bij de Hoogeveensche Vaart, tegenover de passantenhaven. 
De ontwikkelingen van de plannen werden vanavond gepresenteerd.


Ongeveer 350 bezoekers hebben genoten van een mooie avond waarin we met elkaar weer even teruggingen naar het scheepvaartverleden van Hoogeveen.