KUIERTOCHT 2018

Hoewel de kuiertocht niet georganiseerd is door de Historische Kring Hoogeveen heeft zij toch wel een actieve bijdrage geleverd aan dit evenement.

Kraam Hoofdstraat
Zo stond op de Hoofdstraat, ongeveer ter hoogte van de plek waar vroeger apotheek Radijs was gevestigd, een ‘apothekerskraam’ die bezet werd door vrijwilligers van de HKH. De wandelaars konden bij de kraam een lekker ouderwets hoestdrankje tot zich nemen om hun, al dan niet, schorre kelen te smeren.

Hendrik Radijs
Behalve apotheker was hij schoolopziener, secretaris gezondheidscommissie, gemeenteraadslid, correspondent, mededirecteur Spaarbank, organisator en bestuurder
Geboren: 1858
Overleden: 1929
Hij volgde een apothekersopleiding aan de universiteiten van Groningen en Utrecht en leidde de vermaarde familieapotheek van 1890 tot 1924. Hij geldt als een gedreven bestuurder en was voorzitter van talrijke verenigingen en organisaties, veelal met openbare signatuur, zoals de VVV, Liberale Kiesvereniging, Volksonderwijs, 't Nut, Nederlandsche Protestantenbond, Boeren-comité. Erflater en voortrekker van expansief Hoogeveen. In 2002 werd hij geëerd met de Hendrik Radijsstraat in Hoogeveen.

Propeller bij station
Bij de vliegtuigpropeller bij het station in Hoogeveen stond een vrijwilliger van de HKH, getooid met een vliegenierspet, om het verhaal te vertellen van het vliegtuig dat in de Tweede Wereldoorlog is neergestort bij het station.

Het oorspronkelijk propellerblad bij het station in Hoogeveen  bleek te zijn ontvreemd.  De Historische Kring Hoogeveen besloot actie te ondernemen. Het was een flinke zoektocht naar een 'nieuw' propellerblad, maar uiteindelijk is het, met hulp van diverse anderen, gelukt het monument te herstellen. Het propellerblad herinnert aan het neerstorten van de 55ste Group van de Amerikaanse Luchtmacht, waarbij de 24­ jarige vlieger Albert Albino om het leven kwam. Albino begeleidde op die bewuste dag geallieerde bommenwerpers tijdens een bombardementsvlucht van Bremen toen hij op de terugweg naar de thuisbasis in Engeland door een Duitse jager werd neergeschoten. De  Lightning stortte vlak naast het stationsgebouw neer tussen de rails en verdween diep in de grond. Tijdens de constructie van de voetgangerstunnel in maart 1978 werd de propeller geborgen. De toen ook gevonden stoffelijke resten van Albert Albino zijn overgebracht naar zijn geboorteplaats Portland in Oregon, USA en daar begraven.

KIEKIESDAG 2018

Wat een gezellige drukte was het op de kiekiesdag van 28 december 2018. Wat hebben veel mensen de weg naar 't Kringhuus gevonden en wat zijn er weer veel, tot nu toe ontbrekende, namen ingevuld bij de schoolfoto's. Maar dat niet alleen, er kwamen ook veel bezoekers met foto's uit hun privécollectie. Deze werden vaak ter plekke gescand. Hierdoor is de collectie van de HKH weer uitgebreid, wat erg fijn is. Daarnaast hebben veel mensen toegezegd thuis foto’s te gaan opzoeken en hiermee op een dinsdagmiddag naar ’t Kringhuus te komen. Er was ook, een niet onbelangrijke, bijkomstigheid op deze dag: bekenden, vroegere buren en oud-klasgenoten kwamen elkaar tegen terwijl ze elkaar jaren niet gezien hadden. Het leek wel een reünie.
Kortom, een zeer geslaagde kiekiesdag en voor herhaling vatbaar.