GEZELLIGE KIEKIESDAG

Zaterdag 28 december 2019 was het weer een gezellige kiekiesdag in ’t Kringhuus van de Historische Kring Hoogeveen. Er kwamen veel bezoekers om foto's te bekijken, maar er werden ook veel foto's gebracht. Zo kregen we o.a. het hele (persoonlijke) archief over de Bellatrixschool, van een voormalige leerkracht van deze school. We zijn erg blij met alle 'nieuwe' aanwinsten.

In het kader van 75 jaar Vrijheid worden in april 2020 in het gebouw van de Tweede Kamer honderd foto’s tentoongesteld uit de jaren 40-45. Foto’s die zijn uitgekozen uit inzendingen uit alle provincies. De provincies wordt gevraagd om ieder 50 foto’s in te zenden voor de uiteindelijke keuze.
Iedereen wordt uitgenodigd om foto’s uit de oorlog aanleveren. Wij roepen mensen op om op zolders, in oude fotoalbums, in schoenendozen te zoeken naar foto’s uit de oorlog. Dan mag over van alles gaan. Over het leven van alledag, de aanwezigheid van de bezetter, de illegaliteit, de onderduik, de vervolging, de militaire strijd, de bevrijding, noem maar op.
De foto’s worden gescand en desgewenst teruggegeven aan de eigenaar. Behalve foto’s zijn wij ook zeer benieuwd naar de verhalen bij de foto’s.
In de maanden november en december zal op 4 plaatsen in de provincie een bijeenkomst georganiseerd worden waar mensen hun foto’s kunnen inbrengen en waar aandacht besteed wordt aan de oorlog in Drenthe. De plaatsen en de tijdstippen zullen via RTVDrenthe en de kranten worden aangekondigd.
Een aantal foto’s zal in de maanden april en mei 2020 op diverse plaatsen in de provincie worden tentoongesteld.
Het project wordt uitgevoerd namens het Platform WO2 en staat onder leiding van het NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en Genocidestudies. In de Drentse werkgroep werken Drents Archief, het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en RtvDrenthe samen. De coördinatie is in handen van voormalig provinciaal historicus Michiel Gerding.
Bijeenkomsten:
20 november 19-22 uur: Ol Eel, Mevrouw Bähler Boermalaan 6, 9765 AP Paterswolde
21 november 19-22 uur: Museum Collectie Brands, Herenstreek 11, 7885 AT Nieuw-Dordrecht
26 november 19-22 uur: Onderduikersmuseum De Duikelaar, Julianalaan 3, 7918 AH Nieuwlande
Nog te bepalen: Oud Meppel

1 Toelichting op het project
2 De oorlog in Drenthe, overzicht – Michiel Gerding
3 Oorlogsverhalen- Wim Ensing
4 Het programma in 2020 van Drents Archief en Herinneringscentrum Kamp Westerbork- Mark Goslinga, Guido Abuys
5 Het programma in 2020 van de gastheren

De avond wordt omlijst met filmpjes uit de archieven van RtvDrenthe en Drents Archief.

Contact:
0654784741/ 0592300450

RABO CLUBSUPPORT. DE PRIJSUITREIKINGEN!!

Wat was 14 oktober een goede avond voor de Historische Kring Hoogeveen.

Tijdens deze feestelijke avond waren de prijsuitreikingen van RABO-clubsupport. Marijn de Vries (schrijfster, wielrenster, spreekster, journalist) was de inspirerende gastvrouw en spreekster. De band Brúúnsma zorgde voor de muzikale omlijsting.

Er waren vertegenwoordigers van 386 Drentse verenigingen aanwezig die elk een bedrag hebben gewonnen. De zes verenigingen die de meeste stemmen kregen, werden het podium opgeroepen. Hierbij was ook de Historische Kring Hoogeveen. Wij werden verrast met €1500,00. Een mooi bedrag, waar de HKH blij mee is en waarvan ze leuke dingen kan blijven doen voor de leden.

Dank aan iedereen die zijn stem heeft gegeven aan de Historische Kring Hoogeveen.