Nieuw pand Historische Kring

HOOGEVEEN - Bij de voordeur hangt een authentieke reddingshaak, de vitrines in de benedenruimte liggen vol met 'gadgets! van vroeger zoals karnemelkzeep en Cleopatra Crème Parfum. Er hangt een prachtige oude veilingklok van Veilingvereniging Hoogeveen en verspreid door het hele pand hangen oude foto's, zoals van de vroegere pullevaarders. Materiaal om trots op te zijn.

Door Henri Scholing

Met een ferme ruk aan de touwen opende burgemeester Karel Loohuis gistermiddag het nieuwe pand van de Historische Kring Hoogeveen aan de Schutstraat 167. Twee openslaande deuren (een verwijzing naar de oude sluisdeuren van Hoogeveen) gaven alle belangstellenden een blik in het opgeknapte gebouw. Want dat er veel werk verzet is in de afgelopen tijd is wel duidelijk. „De vrijwilligers hebben de handen ineen geslagen, want er moest veel gebeuren. Er is geverfd, gesausd, schoongemaakt en ingericht", aldus vice-voorzitter Jenny Mol.

De Historische Kring Hoogeveen is een relatief jonge vereniging, ontstaan in 1984. Reeds vanaf de beginjaren is de vereniging explosief gegroeid. Van een klein zaaltje achter de Hoofdstraatkerk, naar een krappe zolderkamer in Museum De 5000 Morgen, naar een grotere ruimte in De Arend tot uiteindelijk het pand aan de Schutstraat. Van een kleine 75 naar tenslotte 300 vierkante meter. Parallel aan de groei in oppervlakte groeide ook het ledenbestand gestaag: tot bijna drieduizend leden nu.

Jenny Mol: „We hebben nooit een noemenswaardige bibliotheek en nooit een expositieruimte gehad. Toen we in 2007 naar De Arend verhuisden, was de voorspelling dat we daar zeker tien jaar vooruit zouden kunnen. Maar niets was minder waar. Bijvoorbeeld het aanbod van fotomateriaal is enorm toegenomen. De laatste tijd werden er garages bij gehuurd om al het materiaal te kunnen herbergen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.”

MATERIAAL
Trots is de vice-voorzitter op de grote hoeveelheid historisch materiaal. „We hebben de collectie van de onlangs overleden Jan Havinga gekregen en een deel van de collectie van Lammert Huizing. Het gaat hier om informatie met een onschatbare waarde voor Hoogeveen. Tot dusver waren we alleen op dinsdagmiddag geopend voor publiek, maar het bestuur beraadt zich nu op uitbreiding van de openingstijden."

Eén van de eerste handelingen van Karel Loohuis, toen hij aantrad als burgemeester van Hoogeveen, was een gesprek met de historische vereniging. Snel werd hij er bovendien lid van. „Eén van de gespreksonderwerpen toen was de huisvesting", herinnert hij zich. „En een dergelijke vereniging verdient een eigen pand. Je kon aan alle kanten zien dat de vereniging uit haar jasje groeide. De vereniging verdient een groot compliment dat er nu op eigen kracht een geschikte locatie is gevonden.