Vrijwilligersmiddag Historische Kring Hoogeveen.

De Historische Kring Hoogeveen telt veel vrijwilligers. Zo is er elke week een aantal actief in het Kringhuus. Een grote groep zorgt er telkens weer voor dat de Veenmol bij de leden in de brievenbus komt en anderen verrichten allerlei hand- en spandiensten. Dit wordt erg gewaardeerd door het bestuur. Daarom worden de vrijwilligers iedere twee jaar getrakteerd op een gezellige middag. Op woensdag 13 januari was het weer zover. In de Vredehorst kwamen ruim 110 vrijwilligers bij elkaar, waar ze werden ontvangen met een kopje koffie of thee met wat lekkers erbij.

Daarna ging iedereen naar de kerkzaal, waar ze een pen en papier kregen uitgereikt om mee te doen aan een quiz over Hoogeveen. Cor Koopmans had een presentatie gemaakt met 30 vragen over Hoogeveen. Aan de hand van beelden kwamen diverse zaken aan bod over historie, cultuur en politiek. Er kon worden gekozen uit drie mogelijke antwoorden. Na deze inspanning was het tijd voor een drankje en een hapje. Iedereen wou uiteraard graag weten wat de juiste antwoorden op de vragen waren. Cor heeft deze na de pauze, opnieuw met beelden en een toelichting, gegeven. Hoewel Cor vooraf gezegd had, dat het niet om de prijzen ging, maar om het spel, werden er toch drie prijzen uitgereikt. Voor de tweede en derde prijs was er een extra vraag nodig, omdat twee personen hetzelfde aantal quizvragen goed beantwoord had. Deze vraag luidde: Met hoeveel leden is de Historische Kring Hoogeveen begonnen? Eén van de twee wist het exacte aantal te noemen en kreeg de tweede prijs. Veel deelnemers vonden de vragen vrij moeilijk, maar ze gaven aan weer veel geleerd te hebben op deze manier.

Nadat er ook nog een film over Hoogeveen uit het begin van de jaren 50 werd bekeken ging iedereen aan de erwtensoep. Dit viel letterlijk goed in de smaak. Na afloop mocht iedereen nog drie boeken kiezen om mee naar huis te nemen. Het was weer een geslaagde vrijwilligersmiddag.

Foto: Tineke Bel