Expansie Hoogeveen 2016

Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 juni is in Maxx Sports and Events een vernieuwde editie van de Expansie geweest met de naam Expansie Hoogeveen. Dit is een festival geworden waarbij alles gericht was op zien, horen, proeven en beleven met bijzondere acties. De Historische Kring Hoogeveen was ook aanwezig. Zij heeft de geschiedenis van de vroegere Expansie, vanaf 1963, mooi in beeld gebracht. Er waren oude foto’s en krantenknipsels te bewonderen. Er was veel publieke belangstelling voor deze bijzondere expositie. De Expansie heeft De Historische Kring 36 nieuwe leden opgeleverd.

Geschiedenis van de Expansie.

De eerste Expansie was in 1963, maar daarvoor waren de middenstanders ook al actief om mensen naar Hoogeveen te lokken. De voorloper van de Expansie waren de OMA-feesten. Dat was de afkorting van Openbare Markt Aktie. Dit jaarlijks terugkerende festijn was echter een kort leven beschoren. Winkeliers uit de Kerkstraat, met name Jur Zandbergen, Roelof Hagewoud en Arend Metselaar, vonden dat jammer en hebben, na een aantal vergaderingen aan de keukentafel, een plan bedacht om opnieuw een actie op touw te zetten, waarbij een tentoonstelling georganiseerd werd. Zandbergen vertelt dat hij toen naar burgemeester Bakker is gegaan om het plan van de drie ondernemers voor te leggen. Burgemeester Bakker pakte de telefoon, sprak even met een ambtenaar en alles was geregeld. Zo ging dat in die tijd. Burgemeester Bakker stond bekend als een man van gemoedelijkheid en daadkracht. Zandbergen vond dit natuurlijk fantastisch. Ze konden doorgaan met de organisatie en hebben op de toenmalige plaats van de goederenmarkt een grote tent laten plaatsen en onder de naam KZD (Kerkstraat Zet Door) een geslaagd evenement opgezet. Hieraan deden toen voornamelijk grotere ondernemers mee. De opening van de KZD werd uiteraard verricht door burgemeester Bakker.

V.l.n.r. Dhr. Henk Otten, Dhr. Arend Metselaar, Mevr. Bakker, Burgemeester Bakker en Dhr. Jur Zandbergen.

De bouw van de tenten ten behoeve van de Expansie, t.o.v. het pand van Zandbergen.

In 1964 is de naam veranderd in Expansie. Bedenker van deze naam was Roelof Hagewoud. Onder deze naam werd jaarlijks een tentoonstellingen gehouden, die steeds groter werd. Ook wat betreft de publieke belangstelling.Tijdens de Expansie was er ook kermis op het marktplein. De kermisexploitanten betaalden om er te mogen staan en dat geld was bestemd voor de organisatie van de Expansie.

De opening van de Expansie in 1964 werd weer verricht door de heer drs. J.A. Bakker, die in 1963 nog burgemeester van Hoogeveen was, maar inmiddels staatssecretaris van Economische Zaken was geworden en in Den Haag werkte.

De opening van de Expansie in de spiegelzaal op de markt!

“Het bestuur van de Expansie vond het geweldig, dat hij desondanks toch de opening wou verrichten”, zo vertelde de heer Zandbergen. “We liepen bijna naast onze schoenen van trots”, zo bijzonder was dat. De Expansie kwam landelijk in het nieuws. Er zijn nog foto’s, waarop de heer Zandbergen werd geïnterviewd door Herman Emmink. Dit interview is op de televisie uitgezonden.

In 1969 werd de Expansiehal gebouwd, die de naam Mauritshal kreeg. Later werd in de Mauritshal de veemarkt gehouden en vond de Expansie weer plaats in tenten.In 1980 was de laatste Expansie, welke nu, in 2016, nieuw leven is ingeblazen. Hopelijk wordt het weer net zo’n succes als de vorige edities.