Honderdduizend foto’s van oud-Hoogeveen veilig gesteld

Freddy Uiterwijk Winkel van Foto Anno Bakker schenkt de ruim 100.000 fotonegatieven uit de nalatenschap van de bekende Hoogeveense fotograaf Anno L. Bakker aan de Historische Kring Hoogeveen (HKH). Bestuurslid Henk Jonker heeft in de achterliggende jaren al enkele duizenden negatieven gescand en toen Freddy bekendmaakte dat hij stopte met de zaak, heeft hij ‘bemiddeld’ om deze enorme cultuurhistorische schat veilig te stellen bij de HKH. Namens het bestuur mocht Henk een reischeque aan Freddy en Leny Uiterwijk Winkel overhandigen.

Freddy Uiterwijk Winkel (links) ontvangt de reischeque namens de Historische Kring Hoogeveen

DE FEESTDAGEN KOMEN ER AAN!!

De sint is weer in het land en voor je het in de gaten hebt is het ook weer Kerst.
Doordat de coronamaatregelen aangescherpt zijn, zullen de feestdagen opnieuw anders zijn dan we graag willen. We kunnen ze echter wel vieren. Elkaar cadeautjes geven hoort daarbij en daarvoor hebben wij een leuke suggestie. Wat vindt u van het idee om eens een jaarlidmaatschap van de Historische Kring Hoogeveen cadeau te geven? Mensen kunnen door corona minder de deur uit (vooral 's avonds) en dan is wat extra leesvoer, in de vorm van de Veenmol, wellicht van harte welkom. Of een mooi boek, dat regelmatig wordt uitgegeven door de HKH. Ieder lid krijgt zo'n boek gratis. Om iemand het genoemde cadeau, kostprijs € 18,00, te geven hoef je de deur niet uit, maar kan je het aanschaffen via deze link klik hier.

HET IS ZOVER!
DE UITSLAGEN ZIJN BEKEND VAN RABO CLUB SUPPORT.

Meer dan 30.000 clubs schreven zich in voor Rabo ClubSupport, waaronder de Historische Kring Hoogeveen. Wederom zijn we in de prijzen gevallen. Daar zijn we erg blij mee. We hebben deze keer een bedrag toegekend gekregen, dat we van tevoren niet hadden kunnen bedenken. De prijs bestaat namelijk uit een bedrag van € 2.295,36. Hiermee kan de HKH weer mooie dingen doen voor haar leden. Een belangrijk bestedingsdoel is de verdere digitalisering van ons archief.

We bedanken iedereen van harte, die zijn of haar stem heeft gegeven aan de Historische Kring Hoogeveen. Zonder uw steun was de uitkomst niet zo groots geweest!!

HISTORISCHE KRING EN DE SITUATIE RONDOM CORONA

Momenteel is de situatie rondom corona opnieuw zorgelijk. Het bestuur van de Historische Kring Hoogeveen heeft daarom besloten om nogmaals een aantal zaken af te zeggen of op te schorten. Zo gaan de kringmiddag van 17 november en de geplande 'kiekiesdag' van 27 november a.s. niet door.

We vinden het jammer dat we dit besluit hebben moeten nemen, maar ook dat we ons genoodzaakt zien om voorlopig ’t Kringhuus weer te sluiten voor publiek en groepen vrijwilligers.
We kunnen geen enkel risico nemen m.b.t. een ieders gezondheid.

Zodra het weer verantwoord is om onze activiteiten te herstarten dan laten we dat o.a. weten via onze Facebookpagina en de Nieuwsflits.
We wensen iedereen een goede gezondheid en we hopen dat we elkaar in de toekomst weer zullen ontmoeten.

Boekenmarkt

Deze keer wordt de boekenmarkt van de Historische Kring op twee dagen gehouden, te weten: op vrijdag 5 november van 18.00 – 20.30 uur en op zaterdag 6 november van 10.00 – 12.00 uur. Locatie: ’t Kringhuus, Schutstraat 167, Hoogeveen.
Een groot aantal boeken over verschillende onderwerpen is te koop. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van Hoogeveen en Drenthe, het koninklijk huis, molens, historische romans, genealogische jaarboeken, volksalmanakken, enz., enz. Er komen regelmatig nieuwe boeken binnen. Naast boeken hebben we ook ansichtkaarten over Hoogeveen te koop.

Als u nog één of meerdere uitgaven van de Veenmol mist dan is dit uw kans om uw collectie compleet te maken. De Historische Kring beschikt namelijk nog over veel nummers van oude jaargangen van de Veenmol. Ook is de boekenmarkt een mooie gelegenheid om ‘t Kringhuus eens te bezoeken. Er is voldoende parkeerruimte achter ‘t Kringhuus. Iedereen is van harte welkom.

Gratis parkeren
Bezoekers van de Historische Kring kunnen gebruikmaken van de eigen parkeerplaats achter ’t Kringhuus, Schutstraat 167 te Hoogeveen. Deze is te bereiken vanaf de Carstenstraat naar de Oldenbandringhstraat of vanaf de Zuiderweg naar de Oldenbandringhstraat. Voor de duidelijkheid is een plattegrond bijgevoegd.

Kringhuus gesloten op 22 oktober

Hoewel ’t Kringhuus aan Schutstraat 167 in Hoogeveen weer open is voor publiek, uiteraard met inachtneming van de nog geldende coronamaatregelen, zijn we gesloten op vrijdagmorgen 22 oktober. Normaliter zijn we op vrijdagmorgen open van 9.00 – 12.00 uur. Op dinsdagmiddag is dat van 13.30 – 16.30 uur. (Zie onderstaande poster voor wat betreft de nu nog geldende maatregelen binnen ons Kringhuus.)